2013. június 9., vasárnap

Kritika: Analóg vs. digitális ember (Shawn Levy: Gyakornokok)


A Vince Vaughn-Owen Wilson páros az USA-ban nagy sikert arató Ünneprontók ünnepében (David Dobkin, 2005) tűnt fel először. A brománcfilm a Rotten Tomatoes oldalán 75%-ban pozitív kritikát kapott és a maga 285 millió dolláros bevételével (talán nem túlzás azt mondani, hogy) jóval a tőle elvártó fölött teljesített.

A kettős új közös produkciója a Gyakornokok, melynek forgatókönyvét maga Vaughn írta. A rendező Shawn Levy /Éjszaka a múzeumban 1-2 (2006/2009), Szakítópróba (2003)/ legújabb vígjátékában a két Pán Péter szindrómában szenvedő komédiásnak ezúttal nem a bugyit kell ledumálnia a nőkről. Egy gyakornoki állásért kell szembeszállniuk a náluk jóval fiatalabb informatikus zsenikkel nem is akárhol, hanem a Google-nél. A duó ugyanazt a sztárperszónát viszi tovább, amit az első közös filmjükben. Vaughn a hatalmas, link zabagép (akinek érthetetlen módon a méretéből, igen a magasságából próbálnak többször is viccet csinálni, kevés sikerrel). Wilsonnak ismét a romantikusabb vonal, a szerelmi szál jutott, amire ezúttal (örvendetesen) kevesebb hangsúlyt fektetnek, csak mellékszálként ágyazódik be a történetbe.

 A korábban kereskedőként dolgozó Billy (Vaughn) és Nick (Wilson) technikai analfabétaként vágja bele fejszéjét az esélytelennek tűnő feladatba. A tét nagy, a hozzáértés kevés. A jelentkezők közül csak 5% és csak egyetlen csapat kerülhet be. Ellenfeleik olyan huszonévesek, akik a Facebook-on szocializálódtak. Összeáll a fura csapat. A kiöregedett lúzerekhez négy, még náluk is furább fiatal csatlakozik. A történet tehát az x- és y generáció közötti szakadékra épít, amit a technikai fejlődés még jobban elmélyített. Miközben hőseink a pozícióért küzdenek és a nulláról kell felhozniuk magukat, Nicknek még a 30-as karrierista nő meghódítására is van ideje.


Shawn Levy, aki korábban is többnyire vígjátékokat rendezett igazán otthon van a műfajban, hiszen annak összes jól ismert kliséjét beveti. Kiszámítható ámde könnyű szórakozást ígér a nézőnek. Negatívum, hogy a zsáner „fajsúlyosságát” tekintve a 119 perces játékidő kicsit hosszúnak tűnik és sajnálatos módon, szinte az összes használható poént már a trailerben ellőtték. Az előzetesben sokat emlegetett „on-the-line” szófordulat kimaradt, de kaptunk helyette „villámhálót”. Összességében nem annyira vicces a film, ám az mindenképp pozitívum, hogy poénjait (a trenddel szemben) nem az obszcenitásra vagy a trágárságra, inkább a helyzetkomikumokra építi. Üde színfolt a filmben Will Ferrel ismételt felbukkanása, akivel Vaughn már a Sulihuligánokban (2003) is együtt játszott, aki megint - hasonlóan az Ünneprontók ünnepéhez - brillíroz a tapló szerepében. Külön dicséretet érdemel a buli jelenet, amikor a generációk- és a csapat egyesítésére tett kísérlet egy sztriptíz bárban csúcsosodik ki. Billy és Nick megmutatják az Iphone-mániásoknak, milyen a valódi élet, természetesen félmeztelen nők és rengeteg alkohol kíséretében. A montázs-szekvencia egyrészt a kamerakezelés szempontjából emelkedik ki, másrészt humor talán ebben a jelenetben érvényesül leginkább.

Ha a hasunk nem is lesz izomlázas a nevetéstől, kapunk egy szerethetően közhelyes tanmesét az emberi kapcsolatok fontosságáról, arról hogyan ne veszítsük el egymást a digitális világ dzsungelében. A film hősei felelőtlen lúzerek, mégis attól szerethető figurák, hogy emberiek, a „régi” perszonális értékrendszert képviselik. Egy újabb film az immár 40-es férfiak felelősségvállalásáról és felnőtté válásáról megnyugtató befejezéssel. A pozitív üzenet az x generációnak: kreativitással mindent túl lehet élni még akkor is ha nem ismerik Harry Pottert vagy Charles Xavier professzort.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése