2014. február 4., kedd

Kritika: Szex mindhalálig! (Lars von Trier: A nimfomániás I., 2013)


Lars von Trier egy öntörvényű zseni, aki azért engedheti meg magának, hogy ne érdekelje senkinek a véleménye, mert elképesztően tehetséges és egyedi alkotó. Ezt bizonyítja legújabb filmje, A nimfomániás is. Az mű első része végre megérkezett.

Kép forrása: www.magyarnarancs.hu
A film a szexfüggő Joe-ról (Charlotte Gainsbourg) szól, akinek történetét együtt ismerhetjük meg az őt megmentő Seligman-nal (Stellan Skarsgard). A rendező az utóbbi két filmjének (Antikrisztus, Melankólia) nyitányát egyaránt aláfestő klasszikus zenéről Rammsteinre, a lassításról és az állóképekről pedig hosszú beállításra váltott. A várakozást fokozza, hogy a kezdő képsorokat egy több percig kitartott fekete blank és néma csönd előzi meg, ami hatásosan vezeti fel a sikátor kövezetén fekvő, összevert Joe látványát.
Miután Seligman felajánlja segítségét és lakását a láthatóan rossz állapotban lévő Joe-nak, igyekszik megtudni, a nő hogyan juthatott idáig. Joe némi vonakodás után feltárja életének minden apró részletét, nemiségének felfedezésétől, szexualitásának kibontakozásán át, a nimfománia kialakulásáig. A visszaemlékezés során egy asszociációs lánc bomlik ki előttünk. Joe-t a Seligman tapétájába akasztott horog segíti a történet vázának felépítésében, amelyben nagy szerepet kap egy bizonyos sport: a horgászat. Nem nehéz követni a pecázás analógiáját abban a történetben, amelyben Joe (a fiatalkori énjét Stacy Martin alakítja) barátnőjével, B-vel fogadást köt (egy csomag cukorkában), hogy ki tud több férfivel lefeküdni egy vonatút alatt.

Kép forrása: www.filmtrailer.hu

Trier, ahogy az utóbbi két filmjében, most sem tudott elszakadni Tarkovszkij varázslatos képeinek újradefiniálástól, illetve a jeles rendező gyakran használt motívumainak (pl.: erdő) és természetszeretetének történetbe emelésétől. Az erdő motívuma jellemzően a lány érzelmes oldalának bemutatásakor tűnik fel, mindig olyankor, amikor a számára igazán fontos férfiakkal való kapcsolatába enged betekintést. Az egyik az apja (Christian Slater), akivel kislány korában az erdőt járják, a másik pedig Jerome (Shia LaBeouf). A fiú iránt érzett plátói szerelme akkor nyer viszonzást, amikor szokásos erdei sétáján sokadszor (hosszú idő után) újra találkoznak.

A nőnek különböző tárgyak (pl.: egy desszert villa is) visszahoznak valamit a múltból, minden újabb történettel önnön aljasságát próbálja bizonyítani Seligman-nak. A férfi meglepően racionálisan és objektíven kezeli a hallottakat, és minden történetből megragadja valami, amihez talál egy hasonlatot a természetből, a művészetből vagy a klasszikus zenéből, és ezek segítségével próbálja meg értelmezni az eseményeket.
Azzal, hogy a férfi folyamatosan analizál, és különböző értelmezéseket próbál ráhúzni a nő történeteire, tulajdonképpen a nézői tevékenységet reprodukálja. A Seligman által felvetett analógiák képileg is megjelennek előttünk, formanyelvileg az oktatófilmekre jellemző dokumentarista hozzáállást képviselik. A rendező sokszor dolgozik önreflexív elemekkel: egyszer a vászonra „rajzolja” a parkolás megfelelő szögét, másszor osztott képmezővel operál. Ezeket az elidegenítő képsorokat a narráció következetesen vezeti végig a nő emlékképeivel párhuzamosan (vagy azokba oltva).
 
A lány szüzességének elvesztése (három lökés előröl, öt hátulról) Seligman-nak a Fibonacci-számokat jutatja eszébe. Joe-nak Bach polifonikus zeneszerkesztése (a három szólam) három meghatározó szeretőt idéz fel, akik egyszerre voltak jelen az életében. (Az egyiküket, Jaguárt zseniális filmtörténeti utalással mutatja be a rendező. Hieronim Neumann Muybridge beállításait imitálva készítette el Zoopraxiscope című filmjét. Ez a rövidfilm elevenedik meg azokban a képsorokban, amelyekben Jaguár egy számegyenes mentén, enyhén szaggatott mozgással, meztelenül halad át a fekete-fehér vásznon, újra és újra.) Seligman párhuzamai olykor Joe szerint is adekvátak, olykor pedig túl elvontak, elrugaszkodottak. Mindenesetre a férfi tudományos analógiái és a nő testi vonatkozású történetei szépen felelgetnek egymásra. Így a férfi nem csak a kommentátor, az értelmező, a pap és a pszichológus szerepét vállalja magára, hanem minden tudomány ismerőjeként a ráció, az intellektus megtestesítője lesz. A nő pedig a testet, a szexualitást és az ösztönöket képviseli.   
 
Kép forrása: Port.hu
 
Ezzel olyan tudományos magaslatokig és pszichoanalitikus mélységekig jutunk, ami felvetheti a kérdést: hogy jön ide a pornó. Egyrészt Trier mindig is vonzódott a szex valós megmutatásához (már az Idiótákban is volt explicit aktus). Másrészt amennyiben abban gondolkodott, hogy szexszel mindent el lehet adni, akkor jogos volt pornóba csomagolni a tananyagot. Ezzel azokat is becsalta a moziba, akik nem ismerik a munkásságát. A nagy érdeklődés nyilván a film körüli botránynak és marketingkampánynak is köszönhető, mivel már a megjelenés előtti évben folyamatosan szórták a (hír)morzsákat a filmből a pornóra éhes nézők elé, így A nimfomániásról valószínűleg még az is hallott, aki Trier nevéről még soha életében nem.
 
A pornóból mára gyakorlatilag kiölték a narratívát, vagy legalábbis minimálisra csökkentették, mert senkit sem érdekelt a körítés, csak a tiszta akció. A rendező megfordította ezt a gyakorlatot: egy összetett történetet mesél el egy beteg emberről, egy betegség pszichológiájáról, sőt mi több tudományos diskurzust folytat matematikáról, irodalomról és komolyzenéről, pornójelenetekkel. Valószínűleg, akik csak az utóbbira voltak kíváncsiak, azok csalódtak, mert itt elég sok a körítés, ráadásul a bemutatott aktusok sem tipikusan olyanok, melyek meghoznák az ember kedvét a testi örömökhöz. (Egyébként az is kérdéses, hogy miért számított bárki az utóbbira, hiszen Charlotte Gainsbourg, a főszereplő, bár csodálatos művész, de nem egy klasszikus szexszimbólum.)

Számos felvetés szólt arról, hogy a filmben látott jelenetek messze állnak a pornótól. Ami a műfaji határokat illeti, nem árt tisztán látni, hiszen még ha össze is csúsznak az erotikus filmnek és a pornónak a körvonalai, tagadhatatlan, hogy A nimfomániásban vannak pornográf jelenetek, attól függetlenül, hogy a korábbi híreszteléssel ellentétben nem a színészeket, hanem a dublőröket látjuk szex közben. Elvégre erotikus filmben többnyire nem mutatnak nemi szerveket, pláne nem aktus vagy felláció közben, itt viszont a néző egy komplett phallosz-montázst is megcsodálhat.
 
Emellett fontosnak tartom kiemelni, hogy a mozikba nem a Trier által megálmodott verzió került, gyakorlatilag látatlanban áldását adta a producerek által jóváhagyott és szelektált anyagra. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a kritikusok a szórakoztató és a könnyen befogadható jelzőkkel illették A nimfomániást. A film alapvetően nem okozott csalódást azzal, hogy szinte könnyednek tűnik a rendező korábbi munkáihoz képest. A benne rejlő finom, de meglehetősen groteszk humor pedig kifejezetten jól oldja az egyébként meglehetősen súlyos tematikát. Aki szemérmességgel vádolja a filmet, annak sem kell aggódnia, a második résszel Trier jóval mélyebbre fog vinni a függőség mocskos bugyraiba, és bizonyára a rendezői változat sem fog csalódást okozni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése