2014. január 13., hétfő

Kritika: Sex, drugs & MONEY (Martin Scorsese: A Wall Street farkasa, 2013)

Él a földön egy ember, akit Jordan Belfortnak hívnak. Nos, ő nem az az ember, aki azért írta meg a saját történetét és adta el a jogokat Martin Scorsesenek, mert írói ambíciókra szeretne törni. Az évek során kicsit szofisztikálódott, de a legnagyobb (a pénztől való) függőségét feladni képtelen úr, hogy úgy mondjam újfent jövedelmező vállalkozásba fektetett be. Folytatja, amihez a legjobban ért: pénzt csinál.

Egyébként valószínűleg tényleg egy zseni ez a pali, hiszen a film egy gigantikus méretű, és elég ütősre sikerült (ön)reklám az önsegélyező előadásaihoz, amit a pénzkeresésről tart. Ráadásul pofátlanul bátor. Valódi csoda, hogy még nem lincselték meg, hiszen nem kevés haragosa lehet az egykori befektetőinek számát tekintve. Emellett pedig bizonyára remekül szórakozott és nosztalgiázott a filmben bemutatott végtelen trippeken. Ha Ozzy Osbourne nem emlékszik a ’80-as évekre, Belfortnak nem kéne a ’90-esekre. Úgy tűnik Jordannek volt némi sütnivalója, hogy a mérhetetlen narkózás ellenére, nem csak, hogy elég sok mindent fel tudott idézni azokból az időkből, de egy céget is vezetett, és megcsinálta az amerikai álmot.

No de ne szaladjunk ennyire előre. A három órás eposzban Scorsese egy fiatal és tehetséges férfi életének legemlékezetesebb korszakát mutatja be a felemelkedéstől, a bukásig. A fentiek tudatában úgy érzem nem véletlen, hogy a Leonardo DiCaprio által alakított Belfort a (saját) történet(ének) narrátora.  A Wall Streeten kezdő Belfortot nem ejti kétségbe, hogy karrierje kezdetének első napján becsődöl a tőzsde. Egy, az előzőhöz képest szervezetlen, kicsi, nagyon vidéki, ellenben totálisan illegális kereskedést folytató Long Island-i brókercégnél folytatja pályáját. Remek értékesítői vénával van megáldva, és ezt hamar kamatoztatja is. A gátlástalan hazugság pedig rengeteg pénzt hoz. Saját céget alapít, Stratton Oakmont néven, amelybe piti bűnöző barátait (mindegyikőjük fő profilja, hogy füvet árul) szervezi be, köztük a vérfertőző házasságban élő Donnie-t (Jonah Hill). Belfortot elképesztő szónoki képessége egy vallási vezetőhöz teszi hasonlatossá, egy apró különbséggel: az ő istene a pénz. A vállalkozás sikeressége révén a főhős hatalmas vagyonra tesz szert, amit nem sajnál kurvákra, kokainra és egy bizonyos Quallude nevű „csoda”gyógyszerre költeni. A barna feleséget dögös szőkére (Margot Robbie) cseréli, és olyan mértéktelen partizásba kezd, amiből nem kis teljesítmény élve kikeveredni. Ahhoz, hogy ez mégis sikerült, és bár nem önként, de feladta hedonista életvitelét, nagyban hozzásegítette egy FBI ügynök egyre fokozódó jelenléte. És némi börtönben teniszezés is. 

A kép forrása: player.hu

A film nagyon ravasz, mert olyan drámai dolgokon enged visítva röhögni, amiken jóérzésű ember nem szokott. Így a teljes játékidőre legálisan lehet bárki akkora gennyláda, mint amilyen a főhős, és ez meglepően felemelő és felszabadító érzés egyszerre. A karakterek sekélyességét, tahóságát és kifejezetten nem PC (politikailag korrekt) gondolkodásmódját, azok a zseniális és vicces jelenetek igazolják, amelyekben úgy tiporják sárba más emberek méltóságát, ahogy senki. Ilyen az a felejthetetlen párbeszéd, amely a törpékről tartott meetingen hangzik el, vagy az, amikor az egész iroda előtt az egyik női alkalmazott fejét nyírják kopaszra (mondanom sem kell a nő pénzért vállalja mindezt, amit szilikon finanszírozására fordít). Azt pedig bizton állíthatom, hogy a jelenet, amelyben a betiltott szer hatására Belfort egyből a „szélütéses fázisba” esik, és több percen keresztül kúszik nyáladzva a Lamborghini felé, kultikus lesz. 

A kép forrása: origo.hu

DiCaprióról eddig is tudtuk, hogy színészi kvalitásait nem túlzás az isteni jelzővel illetni, de itt egyszerűen elképesztően elmebeteg a hatalommániás Belfort szerepében. Ő a hisztis kisfiú, akit arcon kell önteni egy pohár hideg vízzel, az átszellemült rétor, aki bárkit képes manipulálni és a segítségre szoruló szánalmas drog- és szexfüggő egy személyben. Alakításáért tegnap megérdemelten vehette át a legjobb színésznek járó Golden Globe-díjat.

A Wall Street farkasa sok mindenről szól, csak sokszor nem lehet figyelni a nevetéstől. Mivel a rendező szerencsére humoránál volt, így nem megy bele semmilyen moralizálásba, csupán úgy mutat be egy gusztustalanul önző embert, hogy nem tudunk rá haragudni. Újabban szinte divat lett azzal vádolni Scorseset, hogy már nem a régi, és önmagához méltatlan filmeket alkot. Nos, ez a feltételezés felveti a kérdést: Mihez képest? (Sokan örülnének, ha tehetségükből "csak" ennyire futná.) Tény, hogy nem A Wall Street farkasa a valaha volt legjobb filmje a rendezőgéniusznak, de hogy ez a legviccesebb, az biztos.

Trágár?
Igen.
Na és? 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése