2013. július 3., szerda

Kritika: Stan és Pan női reinkarnációi (Paul Feig: Női szervek)


Őszintén nem számítottam rá, hogy nevetni fogok, de ez egy meglepően vicces film. A Koszorúslányok (2011) rendezőjének, Paul Feignek, a Női szervekkel egy remek vígjátékot sikerült vászonra vinni. 
      
A történet alapvetően nem túl kecsegtető, hiszen a műfaji séma csontig lerágott. Az újdonság, hogy Katie Dippold - a forgatókönyvben - a zsánert női formátumba ültette át. A new yorki FBI ügynöknő (Ashburn) Bostonba érkezik, hogy lefülelje a kábítószer kereskedők fejét. Mullins rendőrnő, a helyi erők képviseletében, azonban nem adja át a terepet. Megkezdődik a harc.

Tehát adott két egymással tökéletesen ellentétes személyiséggel és munkamódszerrel rendelkező rendőr, akiknek - kénytelen-kelletlen - együtt kell dolgozniuk egy nagy horderejű ügyön. Ashburn precizitásával kergeti őrületbe kollegáit, míg Mullinsnak kihallgatási - és törvénybetartatási módszereivel sikerül jócskán túllépni hatáskörét és a törvényesség határát is. Menet közben persze kiderül, hogy a két nőben több a közös, mint gondolták. Szociális kapcsolataik, érzelmi életük sivárságát jellemzi, hogy míg Ashburn egyetlen társa a szomszéd(!) macskája, addig Mullins kizárólag érzelemmentes, alkalmi szexuális kapcsolatokat ápol.


A film egyik legviccesebb jelenetét (a hímsoviniszta albínó rendőr karaktere mellett) a bostoni rendőrnő családjának köszönhetjük. A Mullinséknál zajló ebéden Ashburn is részt vesz, ahol gyakorlatilag (verbálisan) ízekre szedik. A család tagjai azt a fajta igazi bunkót jelenítik meg, akik nem átallják megkérdezni vendégüktől, hogy nőnemű-e? Művészet iránti affinitásuk pedig a sportoló (kosarazó, jéghokizó) Jézust ábrázoló remekművekben nyilvánul meg.

A két zsaru rájön, hogy az ügy felderíthetetlenségének oka a köztük lévő tégla. A drogkartell utáni nyomozás során összecsiszolódnak, - sőt ahogy az lenni szokott – a kezdetben viharos nézeteltéréseik barátsággá szelídülnek. Ez adja a film érzelmi szálát. Követve a zsáner-sablont, végül a kezdeti összeütközések ellenére az ügy és a két zsaru közti konfliktus is meg- illetve feloldódik.
Ami a klisés sztorival szemben sokkal meggyőzőbb érv a film mellett, az a két karakter, és az őket megszemélyesítő színésznők: Sandra Bullock (Beépített szépség, 2000) és Melissa McCarthy (Személyiségtolvaj, 2013) alakítása. Mullins rendőrnő szerepében egyértelműen McCarthy viszi a prímet a flegmán trágár stílusával. Gross-outból (a humort trágárságra alapozó műfaj) az igényesebb (már ha van ilyen) kategóriába sorolható, nincs pl. testnedvekkel való élcelődés, csak végtelen trágárság, ami Mullins szájából ömlik szakadatlan.  Bullock szerepe is rendkívül testhezálló, ám a színészi játék értékéből sajnos sokat levon a mimika hiánya. Ezt leszámítva remekül hozza a tenyérbe mászó, okoskodó ügynököt.

A film egy vígjátékhoz képest szokatlanul lendületes - a maga 117 perces játékideje ellenére - és szerencsére az érzelmi szál (jelen esetben a barátság) kibontakozása nem veszi át a humor helyét a történet végéhez közeledve sem. A cselekmény nem hemzseg a fordulatoktól (de nem is ez az erőssége), ennek ellenére, néhány ponton mégis képes meglepetést okozni. Összességében ajánlani tudom mindazoknak, akik bírják a vulgáris dialógusokat, az abszurd helyzeteket, és szeretnek nevetni.      

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése