2013. július 6., szombat

Kritika: „Zozók” a köbön (Marc Forster: Z világháború)

Max Brooks azonos című dokumentarista interjúkötete adta a zombi blockbuster alapötletét. A Marc Forster (Szörnyek keringője, 2001) által filmre vitt adaptáció igen lazán kapcsolódik a könyvhöz, csupán néhány karakter emlékeztet minket a forrásra.
A film körüli botrány (a premier csúszása, a Magyarországon felvett részek kihagyása, a forgatókönyv és a film befejezésének módosításai) ellenére sem sikerült elriasztani a nézőket. Szerencsére! Az alkotás ugyanis nagyon is megállja a helyét. Aki gore horrort vár, annak csalódnia kell, ám a véres jelenetek ignorálása mellett egy izgalmas produkciót láthatunk, melyben a horror elemek egyesülnek egy családi dráma és sci-fi műfaji sajátosságaival.
A világra lecsapó zombi invázió története egy család hányattatásai köré szerveződik. Az apának, Gerrynek (Brad Pitt), az ENSZ alkalmazottnak nincsenek világmegmentő hajlamai, pusztán a családja biztonságban tartása érdekében vállalja a küldetést, hogy egy virológussal karöltve megpróbálja felkutatni a globális járvány eredetét és mibenlétét.
Az akció alig kezdődik el, máris kudarcba fullad.  Ez a legmeglepőbb fordulat a filmben. Még el sem jutnak a bázisra, a virológus, akitől a megoldást várjuk, meghal. Gerrynek így néhány őrültségnek tűnő ötletet követve, a fél világot körbeszelve, sikerül eljutnia a megoldáshoz, végül rájön a támadással szembeni immunisság okára. Kiemelendő, hogy Brad Pitt karaktere és játéka egyformán emberi és szimpatikus, ahogyan az is, hogy a film hőseit nem félistenként ábrázolják (lásd a virológus esetét). A történet és a megvalósítás is hiteles. Például rendkívül életszerű, mikor Gerryt halottnak vélve, a családját a biztonságos hajóról egy kevésbé biztonságos helyre deportálják.
Pici negatívum, hogy az MTV videóklipjein való szocializálódásom ellenére is sok volt számomra az első 20 perc, amikor a város közepén lévő dugóban vesztegelőket (köztük a főszereplő családot) zombiraj lepi el. A gyorsmontázsok és a 3D együtt nem hagy időt a szemnek/agynak az információ feldolgozására, így a követhetőség határán táncol. Értem én a művészi intenciót, hogy a káosz megjelenítését/átérezhetőségét fokozza a kézi kamera alkalmazása és annak erőteljes rángatása, de számomra ez a cselekmény és a különböző terek összeolvasásának rovására ment. Szerencsére Forster nem esett túlzásba, a kezdeti káosz elül, fokozatosan csökken a vágások száma, kialakul egy egyensúly és egy harmonikus tempó. Ha tehetném (és fogom is) 2D-ben nézném újra a filmet, valószínűleg úgy másképp hat az ominózus jelenetsor.
Zombi film révén szépen felsorakoznak a tipikus zsánerelemek, mint a fogyasztói társadalomkritikát szimbolizáló,  bevásárlókocsival rohangáló eszét vesztett tömeg. Vagy az, hogy a kritikus helyzetben a modern technika és a fegyverek is csődöt mondanak. A túlélők így kénytelenek visszanyúlni az „ősi” eszközökhöz pl.: magazint ragasztanak az alkarjukra, a fegyver végére egyszerű szikszalaggal rögzített kést vagy baseballütőt használnak. A zombik ellen a fejlövés hatásos, de a testek elégetése az egyedüli biztos módszer a fertőzöttek  végleges likvidálására. Ezek a példányok már nem csak Romero zombijaihoz képest gyorsultak fel, hanem ifjabb társaikhoz képest is turbó sebességre kapcsoltak. Az átalakulási idő: 12 sec, a tempójuk pedig elképesztően gyors. Persze nem csak az őrült rajzás képeit látjuk, a zombiknak van egy úgynevezett szunnyadó állapotuk, így örömteli módon nem maradt ki - a rengeteg CGI-vel készült kép mellett - azok az „igazi” arcának megmutatása sem. A lassabb, szunnyadó zombik révén lehetőségünk van egészen közelről is látni egy példányt (akivel Gerry néz farkasszemet). A zsáner sémája alapján a vallás is kritikai élt kap. A film promótálása során sokat bemutatott CGI jelenetben, amikor a fallal körülvett (akkor még) zombimentes övezetben - a zsidók kántálása odavonzza az ellenséget - egymáson felkapaszkodva átjutnak a biztosnak hitt gáton. Ritka, de tanulságos eset arról, amikor a vallás (az ima) nem segít. Sőt!        
A film nagy meglepetése, hogy tökéletesen vérmentes. Annyira az, hogy még a karlevágós jelenetnél sincs vér, egyszerűen elrántják a kamerát és a csonkot sem mutatják. Fura, mert az a nézői beidegződés, hogy ezeket meg kell mutatni. Most már az a meglepő, ha valamit nem láthatunk. (Filmtörténeti szempontból érdekes lehet összevetni korábbi gyakorlattal, hol lehetett az a pont, ahonnan az a természetes, hogy a kamera mindent láttat.) A Z világháború több ponton is játszik a befogadói elvárással, amikor valamit felvezet, de végül nem mutat meg. Összességében azt mondhatom, hogy érdemes megnézni Forster alkotását, nem csak zombi film fanoknak, ám szigorúan 2D-ben. Akinek tetszett, annak jó hír, hogy a nyitott vég és a sajtó is arról árulkodik, hogy lesz folytatás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése