2013. augusztus 11., vasárnap

Filmkritika: Variáció a feldolgozhatatlanra. /Guillermo Del Toro: A faun labirintusa (2006)/


Bettelheim (gyermekpszichológus/író) úgy vélekedik, hogy ― a gyermekek számára ― a mesék nem csak azért fontosak, mert leegyszerűsítik, lefordítják a bonyolultnak tűnő világot egy érhetőbb nyelvre, de gyógyító hatással is bírnak. Vagyis nem csak a világ megértésében segítenek, hanem a traumák feldolgozásában is, éppúgy, mint a horror műfaja. A faun labirintusa, a fantasy (mese) és a horror különleges színtézisével gyakorlatilag ezt az elméletet viszi színre. Szó szerint.
A 2007-ben három Oscart nyert alkotásnak, A faun labirintusának, Del Toro rendezője, írója és producere is egyben, a filmet az általa írt eredeti forgatókönyv alapján vitte vászonra, mentesítve önmagát az esetleges hollywoodi befolyás alól. Az eredmény pedig kétségkívül lenyűgöző lett, az álomgyár látványorientáltságát is kellőképp kielégítve.
A rendező a filmmel több műfaj határán lavírozik, a történelmi film (kevésbé hangsúlyos), a fantasy és a horror különleges elegyét létrehozva. A mű az említett zsánerek mindegyikébe belekóstol, de egyiket sem viszi végig, hiszen ez tulajdonképpen egy kislány drámája arról, hogyan tudja a gyermeki lélek feldolgozni a feldolgozhatatlant.


Az 1940-es évek közepén járunk, a spanyol polgárháború után. A történet egy valós és egy fiktív szállal operál, melyek közt Ofelia (Ivana Baguero) a kapocs. A lány, állapotos édesanyjával érkezik leendő mostohaapja ― aki egyben születendő öccsének apja is ―, a kapitány táborába. A fasiszta és szadista hajlamú Vidal kapitány (Sergi Lopez) a hegyekben megbújt gerillák módszeres likvidálásán dolgozik, miközben felesége napról napra rosszabbul lesz. A kislánynak az új helyzet, az ismeretlen környezet, valamint az anyja és születendő testvére iránti aggodalom feldolgozásában a mesék, a mítoszok csodás világa segít. Pontosabban néhány tündér és a faun (Doug Jones), aki különleges feladatokkal bízza meg. A próbatételek célja, hogy meggyőződhessenek arról, hogy az expozícióban bemutatott túlvilági hercegnő valóban Ofeliában született-e újjá. A kislánynak több színtéren kell bizonyítania rátermettségét, hogy elnyerje az áhított halhatatlanságot, és visszatérhessen apjához egy mesés birodalomba.
A film elsősorban a látványra, a gyermeki kíváncsiságot felélesztő ― ugyanakkor félelmetes ― atmoszférára, valamint a fantasy dualizmusára épít. Megeleveníti a valós és a fantázia világát, melyben az Ofeliával történő csodás események szinte párhuzamosan zajlanak a valósakkal. Vagyis (szokatlan módon) a fantasy „epizódok” nem egy realisztikus keretbe ágyazva jelennek meg, és nem is veszik át a főszerepet. A történet, a két világ határmezsgyéjén táncolva, egészen a film zárlatáig intellektuális bizonytalanságban tartja a nézőt azzal kapcsolatban, hogy melyik „világ” felé kötelezi el magát. Az alkotás már az első képkockákkal egy hömpölygő asszociációs folyamot indít meg, miközben a képi világ és az események sodró lendülete végig fogva tartják a nézőt.
A horror elemekben is bővelkedő mű olyan naturalisztikus ábrázolásmóddal operál, ami kegyetlenül kizökkent, sőt kirángat minket a fantasy révén megelevenedő csodás világból (mely egyébként legalább olyan hátborzongatóan van tálalva, mintha egy rémmesébe csöppentünk volna). A rendező egy majdnem annyira brutális jelenettel indít támadást ellenünk, mint amit a Visszafordíthatatlan (Gaspar Noé, 2002) című filmnek köszönhetően már egyszer elszenvedhettünk. Ugyan itt az arc (konkrétan az orr) konzekvens szétverését nem egy tűzoltó készülékkel követik el, csak egy „szolid” borospalackkal, mégis legalább annyira sokkolóan valószerű a jelenet, mint az említett filmben. A horror megelevenedését ― kissé paradox módon ― sokkal inkább az SS tisztre hajazó figurának, Vidal kapitánynak köszönhetjük, mintsem a filmben megelevenedő szörnyeknek. A kapitány a csonkítás válogatott módszereit mutatja be, míg végül ő maga is áldozattá válik, és egy jól irányzott vágással Hugo Nevető emberét vagy Joker figuráját eleveníti meg/fel. Ráadásul a film megidézi az őrült férfi vs. gyermek labirintusban történő hajszáját, amitől a Ragyogás (Stanley Kubrick, 1980) óta kiver a víz.
A film a műfaji keveredések révén nehezen aposztrofálható, mondanivalója azonban igazán drámai és tragikus. Egy olyan „újgenerációs” fantasy, ami a lebilincselő képi világa ellenére sem való gyerekeknek. Egyáltalán nem! Összességében a történet akkor sokkol a legjobban, mikor rávilágít, hogy az emberi kegyetlenség és az erőszak ilyetén megnyilvánulása és reprezentálása sokkal kíméletlenebb ― Sergi Lopez alakítása egyébként rendkívül hiteles ―, mint a legijesztőbb szem nélküli, gyerekevő szörny. Hiszen egy szörnynek (funkciójánál fogva) ez a fajta brutalitás könnyebben megbocsátható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése