Na,
akkor mostantól nincs semmiféle megkülönböztetés: mindenki kék! ― mondta az
iskolabusz sofőrje. ― Tessék felszállni a buszra! Világoskékek előre,
sötétkékek hátra!
A fenti vicc poénjának átéreztetésére, vagyis annak
vizsgálatára, hogy milyen megkülönböztetettnek lenni (előnyösen és hátrányosan
egyaránt) számos kísérlet született. Jane Elliott az 1968-as hírhedt
kísérletében szemszín alapján választotta ketté osztályát. A kék szeműek voltak
a felsőbbrendűek, a barna szeműek az alacsonyabb rendűek. A gyerekek
viselkedése kategóriájuknak megfelelően változni kezdett. A felsőbbrendűek
lealacsonyítóak és bántóak voltak alacsonyabb rendűnek kikiáltott társaikkal
szemben. Majd a nap második felében fordult a kocka, a tanárnő tévesnek
titulálta a korábbi tézist, és megfordította az állítást, aminek hatására a
barna szeműek revansot vettek a kék szemű gyerekeken.
A
kísérlet című film azon az 1971-ben végzett stanfordi
börtönkísérleten alapul, amelyben 24 pszichológiailag alkalmasnak ítélt férfit,
véletlenszerűen két csoportra osztottak: rabokra és őrökre. Az utóbbiak
feladatkörébe tartozott az egyetem alagsorában kialakított börtön zavartalan működtetése,
egyetlen kikötéssel: tilos volt az erőszak alkalmazása. Philip Zimbardo (a
kísérlet vezetője) saját bevallása szerint maga is annyira beleélte magát a
börtönigazgató szerepébe, hogy a rabok által tervezett kitörés idejére át akarta
őket szállíttatni egy valódi börtönbe. Miután a felkérést visszautasították,
felháborodott, hogy mennyire rossz az együttműködés a büntetés-végrehajtási
intézetek között. A kísérlet eredményei azt bizonyították, hogy az ember
viselkedését a körülmények és az adott szituáció sokkal inkább meghatározzák, mint a személyiségjegyek.
Továbbá cselekedeteinket jelentősen befolyásolja, ha van egy azokat legitimáló
hatalom vagy háttér. Az alany tulajdonképpen mentesítve érezheti magát a tetteiért
való felelősségvállalás alól. Az eredetileg két hetesre tervezett kutatást hat
nap után fel kellett függeszteni, mert a rabok emocionális zavar jeleit
mutatták, és a helyzet kontrollálhatatlanná vált.
Kép forrása: Port.hu
Hirschbiegel ezt a szituációt gondolta kicsit
tovább. Az ő verziójában nem vetnek véget időben a tesztnek, így olyan dolgok történnek (túl a valós események pontos ábrázolásán), amik nagyon is valószerűek. A
rendező kellő mértékletességgel adagolja a konfliktus- és indulatkezelési
problémák felszínre kerülését és elharapózását. A kezdeti verbális erőszak
totális káoszba torkollik.
A konfliktus tulajdonképpen két férfi: az őr, Berus (Justus
von Dohnanyi) és a rab, Tarek (Moritz Bleibtreu) között feszül, akik
csoportjaik önkényes vezetőivé avatják magukat. A történet szépen bontja ki a karakterüket
és a kiosztott szerepük miatt bekövetkező változásokat. Tarek a lázadó
fiatal, aki épp ott talál be a kisebbségi komplexussal küszködő Berusnál, ahol
kell. Meg is lesz az eredménye. Az akcióért az összes rab megbűnhődik. Tarek
újságíróként cikket készül írni a bent átélt élményeiről. Hogy kissé
felpörgesse az eseményeket, a második napon börtönlázadást provokál. Mivel az
erőszak tilos, amihez kezdetben tartják is magukat az újdonsült smasszerek,
remek alkalom adódik az emberi kreativitás kiaknázására. A foglárok egy pillanatra
sem esnek ki új szerepükből, kizárják a korábbi civil életüket és túlórát vállalnak a feladat sikerre vitelének érdekében. Hogy megmutassák, ki
az úr a háznál, a rabok számára a megalázás és a lelki terror válogatott
módszereinek tárházát vonultatják fel. Ebbe beletartozik a ruhák elkobzása, a
kopaszra nyírás, feladatkörüket pedig sűrű fekvőtámaszokkal és a körömmel való vécépucolással
színesítik. A hatalmi pozíció az őrökben, különösen Berusban olyan elfojtott indulatokat
és agressziót szabadít fel, ami megfosztja őt emberi mivoltától. (A Berust
alakító Dohnanyi remekel a negatív főhős bőrében.) Miután a fegyőrök kifogynak a
leleményes ötletekből, fittyet hányva az őket figyelő kamerákra, a fizikai
erőszakot is bevetik, ami halálos áldozatokat is követel. A hatalom birtokosainak
kontrollvesztése abszolút hitelesen van ábrázolva, amivel a rendező egyúttal a
német múlttal való szembenézésre is lehetőséget teremt. (Hirschbiegel következő
nagyjátékfilmje: A bukás – Hitler utolsó
napjai (2004) szintén náci múltra fókuszál.) A Berusból fokozatosan előtörő
szociopata attitűd, olyan méreteket ölt, hogy hatalmát már a szimulált börtön
keretin kívül is érvényesíteni próbálja (Tarek látogatóját is bezárja).
A film azt mutatja meg, milyen könnyen
eltörlődhetnek a társadalmi-, morális- és etikai normák egy izolált környezetben.
Az ember a ráruházott hatalmával könnyen visszaél, és új törvényeket hoz a
saját szabályai szerint. A résztvevők a történet végén realitásérzéküket elvesztett őrültként kergetőznek az egyetemen. A kísérlet vezetői pedig saját bőrükön
is megtapasztalhatják, hogyan lehet pár nap leforgása alatt átlagosnak tűnő figurákból a legelvetemültebb oldalukat előhívni. A film és a valós események is arról
tanúskodnak, hogy nem érdemes feszegeti a határokat, még a tudomány érdekében/nevében, laboratóriumi
körülmények között sem. Hiszen ahogy azt a kísérlet bizonyítja, az embernél
nincs kegyetlenebb állat a Földön. Az Elvis imitátorokat pedig célszerű jó
messzire elkerülni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése